state_emblem_of_the_lugansk_people_s_republic_by_kutejnikov-d87vuh7

Reservist i Nationalgardet i Ukraina, överstelöjtnant Yury Smirnov anslöt sig till Lugansk Folkrepubliken efter dekret av Republikens ledare, Igor Plotnitsky sade de brottsbekämpande myndigheterna att det inte kommer att förfölja de som återvänder till Republiken,

Tidigare chefen för Lugansk brottsbekämpande myndighet uppgav att alla som frivilligt eller av andra skäl lämnat regionen för Ukraina efter att konflikten började, men nu vill återvända, kommer inte att bli förföljda.

Jag avgick efter 23 och ett halvt års tjänst, för ungefär ett år sedan, då jag bestämde mig för att inte stanna lite längre och få 25 år i tjänst.Jag såg situationen i nationalgardet själv, i Donbass, och kunde inte förbli i armén längre. Vänner ringde mig och sa att det finns ett dekret av chefen för Lugansk folkrepublik att poliser som inte deltar i straffverksamheten kan komma, de kommer inte att åtalas“, sade Smirnov.

Enligt honom, beslöt han att avgå efter händelserna på Maidan, där han var tillsammans med polisen och såg “fredliga demonstranter” kasta bensinbomber på hans kolleger, militärer och sig själv. Smirnov sade att han kunde bara avgå för ett år sedan och omedelbart beslutade att gå tillbaka till Lugansk folkrepublik där hans familj bodde, men tvekade i början.

Jag var i Kharkov, det fanns olika uppgifter om Donbass och om vad som hände. Det fanns ingen specifik information om vad som händer med dig när du kommer tillbaka. Fängelse? Död? Vissa säger att du kan komma, andra säger att du inte kan. Men jag hade redan beslutat att jag inte kommer att hålla mig borta från min familj, min familj är kvar här under hela denna tid “, sade Smirnov.

Enligt honom, när han kom till Lugansk, gick han omedelbart till statens säkerhetsministerium där, och till sin förvåning, fick han ett föredrag och fick gå. Smirnov meddelade att han skulle vilja återvända till militärtjänstgöring, men vet inte om han kommer att släppas in i Lugansk-militären. “Frågan är om de litar på mig. Detta beror inte på mig nu “, betonade han.

Översatt av Donbassföreningen Malmö

Essence of Time

