Untitled-1

 

Att har en ideologisk reflektion är en viktig nödvändighet oss idag för förstår sig på hur allt börjande. När striderna bröt ut, så var det av anledningen till att vi steg ut och förnekande den reaktionär nationalism, bandera ideologin och fascism. Och nu bygger vi en stat, och vi måste förstå vad vi kämpar och strävar efter. Jag känner att det finns ett akut behov av en ideologiskt förankring vid skapande av en ny nation. Ett land kan inte utan fungera utan en  ideologi. Och jag vill vårt samhälle ska delta i skapandet av en ideologin. Det är har jag varit noga med att framföra till mina elever.

 Varför slåss vi, vad vill vi , vilken typ av framtid skapar vi? Det här är de frågor som alla bör ställa sig i sitt hjärta. Och de måste formulera för sig själva en idé, som bidrar till att kämpa för den idén.

Med mötet med skoleleverna naturligtvis, så framförde  jag, att jag har har en plan som bygger på idéer om frihet, samvete, rättvisa, jämlikhet. Dessa är de saker som jag har nu i mitt hjärta, och jag tror att de flesta av våra medborgare är av samma uppfattning man vill kämpa för.

De första bokstäverna i dessa ord – frihet (Svoboda), samvetsfrihet (Sovest), rättvisa (Spravedlivost), jämlikhet (Ravenstvo) påminner oss om det värderingar  – precis samma värderingar som man förknippar Sovjetunionen (SSSR) med.

Och det är ingen slump. Sovjetunionen – är ett land där vi växte upp, där vi bodde, där de flesta av oss var nöjda men det här samhället. Det fanns en hel del bra saker som är värd att kämpa för. Det är kärleken till fäderneslandet, respekt för armén, utbildning,  för vård för äldre och barn. Vi får inte glömma de goda ting som vi hade i Sovjetunionen. Självfallet fanns det många dåliga saker, men “sovjeterna”, som en form av självstyre, är fortfarande relevant i dag.

Jag tror att vi måste ta de bra sakerna. Det är gratis medicin, fri utbildning – de bästa i världen. USA och Europa applicerad våra metoder och än bildade sin undervisning metod som bygger på vår erfarenhet. Vi bör komma ihåg det. Men varje enskild medborgare bör förstå vad idéerna om frihet, samvete, rättvisa, jämlikhet verkligen handlar om. Har alla kunskap på vad samvete är? Samvete – det är vad vi strävar efter. Sedan tidernas begynnelse ryssarna har levt enligt samvetets lagar. Och alla de lagar som vi kommer att anta, ska överensstämma med samvetet. Vi har en unik situation, vi håller på bygga en ny stat kamrater. Och vi kan inte förlora möjligheten att bygga en stat på principen om “att leva i enlighet med samvetet. “Vi måste bygga ett land, att vara fri, rättvis, lika och  att leva i enlighet med samvetet!

President för Folkrepubliken Donetsk, Aleksandr Zachartjenko

Officiell översättning av Doni News Agency

Svensk översättning av Donbassföreningen Malmö

