interjuv

Nedanför kommer en intervju med italienska antifascisten Ivan som deltar i väpnade striderna i Östra Ukraina mot Kievjuntan.

Varför bestämde du dig för ansluta dig till motståndet i Östra Ukraina?

I Italien hade jag liksom ett bra arbete, goda vänner och så vidare, men ärligt talat tror jag att bara leva för sig själv på det sättet, det är som att leva som ett djur. Jag beslöt mig för att åka till Novorossia för att hjälpa till att stoppa den västerländska aggressionen i Ukraina. Detta eftersom jag så småningom upptäckte sanningen i denna konflikt.

Hur hittade du all information om vilken grupp du skulle ansluta dig till?

På internet. Det var uppenbart vilka som var offren och vilka som var angriparna är i den här konflikten. Naturligtvis är jag inte så nöjd med den ryska propaganda som förs av vissa statliga medier. Jag hittade min information på internet. Artiklar av journalister, frilansare och så vidare för att skapa en egen uppfattning. Jag tog detta beslut för ett år sen. Sedan väntade jag på att hitta en militär grupp som delade mina värderingar. Tillslut hittade jag naturligtvis även den på internet! Det blev Kommisarie Alexey Markovs brigad, Prizrak-brigaden. Jag betraktade honom, sedan början, som en stor ledare. Han var inte bara en kommissarie men också en slags hjälte, unik i sin karaktär – så mänsklig, intelligent, blygsam – något som, i min mening, världen behöver i dessa tider. Så jag packade resväskan och tog det närmsta planet till Ukraina. Och nu är jag här.

Gick du med Prizrak- brigaden av fri vilja?

Som jag sade tidigare så valde jag Prizrak-brigaden främst på grund av Alexey Markov. Då kände jag också befälhavaren Mozgovoy, innan han dödades.

Det verkar som den västeuropeiska vänstern som kommit till Donbass har valt att kämpa Mozgovoys brigad. Hur kommer det sig?

Det kommer många ifrån Italien och Spanien, och i vår enhet så finns det många kommunistiska volontärer. När de kom hit, träffade dom inte bara vår kommissarie, utan även befälhavaren Mozgovoy. Du vet, i Europa så har tydligen några vänstergrupper varit emot Mozgovoy och inledde en hetskampanj mot honom och sade att han var en diktator, en nationalist, en reaktionär och en krigsherre. I början så var vänsterrörelsen lite väl rädd eftersom man inte visste så mycket om Mozgovoy eller ens konflikten i sig. Sedan tog Mozgovoy själv tid att presentera sig och visa vilken progressiv roll hans brigad spelar i Östra Ukraina. Vi fick se med egna ögon vad Prizrak-brigaden verkligen gjorde i Alchevsk. Vi såg hur hans brigad ordnande upp kollektivjordbruken, vi såg hur dom organiserade sociala projekt som att skapa matsalar för fattiga människor, och de förstod vilken charmig och kompetent person Mozgovoy var.

Såvitt jag vet, är du kommunist. Vad gjorde du i Italien innan han kom till Donbass?

Det kan jag tyvärr inte säga av säkerhetsmässiga skäl. Men jag kan säga att jag var en militant kommunist.

Vill du berätta om din första militära sammandrabbning?

Helst inte. Jag kan säga att jag bar en pistol här för första gången i mitt liv. Jag gillar inte krig. De viktigaste uppgifterna i detta krig är att göra sin ordinära patrullering, skydda sitt närmaste värn eller bunker, samt att titta på om fienden flyttar sina trupper och hoppas att en beskjutning inte sliter dig i bitar sekunderna senare. Endast de mest erfarna och tuffa utför spaningsarbetet där dom försöker upptäcka minor och nya positioneringar av ukrainska trupper. Dom är de verkliga hjältarna i denna konflikt och (naturligtvis) är det dom som främst riskerar sina liv varje dag.

Vad är dina intryck om Donbass? Vad är du gillar och inte gillar? Vad tycker du om människorna som lever i Donbass?

Jag älskar verkligen gästfriheten hos dessa människor. Jag älskar maten och det här vackra och hårda språk som jag varje dag försöker lära mig mer av. Jag är redo att dö för detta folk, för alla underbara människor som lever här med mig. Ibland gör Sovjet-tidens monument och byggnader mig ledsen. Jag tänker på vad vi kommunister förlorat sedan Sovjetunionens kollaps. Dom är som spöken från förr som stirrar på mig. Men jag tror att något av den tiden fortfarande lever kvar. Du kan se det i den “kollektivistiska attityd” bland civila och viljan att bygga något liknande Sovjetunionen.

Vill du berätta mer om dom Italienare som kom för att kämpa för Novorossia? Vilka är dom och varför kom de hit?

Det finns många av dem. Jag säger många jämfört med andra länder. Från Europa är vi mest italienare och spanjorer som är de mest aktiva bland volontärerna i Östra Ukraina. Till exempel i vår enhet för kommunister så finner du “Bozambo”, “Nemo” och innan det fanns andra som “Ludwig” och återigen andra som inte vill nämnas. Dom är här för samma ändamål, för att försvara detta folk, för att hjälpa dem och att bygga ett alternativ till västvärldens korståg.

Vad tror du att folket i Italien tycker om kriget i Östra Ukraina?

Dom är hjärntvättade av statlig propaganda. Men inte som i början. Nu börjar äntligen sanningen komma ikapp mer och mer varje dag. Detta tack vare självständiga journalister, frilansare och andra kanaler som sprids till allmänheten. Efter att vi kommit hit har den allmänna opinionen förändrats. De flesta förstår att vi är vanliga, hederliga, arbetarkillar med hus och familj, och att vi riskera våra liv för andra människor. Vi slåss inte sida vid sida med terrorister och legosoldater, vi slåss sida vid sida med civila och frivilliga soldater som har så lite pengar att dom inte ens har råd att köpa cigaretter.

I norra Italien vill man skapa sin egna stat, Padania. Vad tycker du om den här idén?

Lega Nord, menar du? Utanför vårt land vet få att dom är rasister och att de samarbetar med fascistiska grupper som dom arbetar med för att använda dem för deras egna vinnings skull. En del av dessa grupper, till exempel Casapound, är vänner till Högra Sektorn och de har italienska soldater inom Azovbataljonen som medlemmar. Lega Nord har sagt sig stödja Donbass men det är bara för att behaga president Putin, eftersom de har affärer med Ryssland som nu har skadats av sanktioner. Det roligaste i det hela är de inte bryr sig ett skvatt om Donbass befolkning. Jag minns klart och tydligt när man i Italien, för 20 år sedan, efter Sovjetunionens kollaps, var högljutt emot att slaviska immigranter skulle få bosätta sig i Italien. Människor som bara ville arbeta och vara glada. Inte varje separatist är en bra separatist. I Italien kommer vi att bekämpa dem eftersom de är fiender till den mänskliga rasen.

