Krönika – Upprop för Novorossia och Donbass!

Skänk tio minuter av din tid för Novorossia och Donbass. Jag är inte ryss. Men jag har skrivit flera artiklar till stöd för Novorossia och Donbass. Jag deltar i demonstrationer, aktioner, föreläsningar och insamlingar för Novorossia och Donbass. Jag har också skickat flera mail till president Putin,Duman och ryska politiker och vädjat om stöd till Novorossia och Donbass. Vore jag yngre skulle jag slåss på milisens sida i Donbass mot fascistregimen i Kiev! I stället skickar jag alla sorters hjälp till folket och försvaret i Novorossia och Donbass. Jag förväntar mig inte att alla ska göra likadant, eller ens kan det, men om alla skänkte tio minuter av sin tid och skrev ett mail till president Putin, till Duman och till ryska partier/politiker och vädjade om hjälp till befrielsen av Novorossien så skulle det hjälpa Novorossien och Donbass.

Det finns hemsidor där man kan skicka mail till dessa personer/institutioner om detta. På samma sätt så är varenda krona som någon kan skicka till Novorossien och Donbass av stor betydelse för frihetskampen där och även för vår egen säkerhet och våra barns framtid. Nazismen får inte tillåtas ta över före detta Ukraina, Det finns flera personer och organisationer som skickar olika sorters hjälp till folket i Novorossia och Donbass (Strelkov, Zhuchkovsky, Dolgov, Gubareva, Kornilov, Krot, Prizrak och andra), det är bara att söka på nätet! Tillsammans kan vi göra skillnad! Precis som att folket i västligaste Ukraina (Galicien) inte ville vara en del av Sovjetunionen så vill inte folket i sydöstra “Ukraina” – Novorossia – vara en del av “Ukraina”. Svårare än så är det inte. Särskilt som nazist-juntan i Kiev alltsedan statskuppen förra året förbjuder folket i Novorossien att använda sitt egna språk (ryskan) i TV, radio, tidningar, skolor, arbetsplatser, att ha egna politiska organisationer eller att ens ha en egen åsikt, och sedan börjat döda alla som opponerat sig.
Men medan västligaste Ukraina på sovjettiden stöddes av västmakterna så motarbetas nu folket i Novorossien av väst, trots att deras krav är detsamma som “väst-ukrainarnas” var då. Anledningen är enkel: folket i Novorossien är ryssar, eller bara ukrainare som inte accepterar juntan i Kiev, och vill i stället tillhöra den “ryska världen”. Dagens “Ukraina” har aldrig varit ett land eller en stat. Olika delar av dessa områden har alltid tillhört olika andra länder där Novorossia under 300 år varit en del av Ryssland/Sovjetunionen.
I ljuset av detta så har Novorossia all rätt att frigöra sig från resten av “Ukraina” som styrs av den nazistiska juntan i Kiev. Denna rätt baseras på de kulturella, historiska, språkliga, sociala och ekonomiska band som finns mellan Novorossia och Ryssland, men även folkrättsligt och internationellt har ett folk som förtrycks av en olaglig kupp-junta all rätt att frigöra sig. Jag stöder Novorossia och Donbass för jag känner nazismen och fascismen, jag kan dess historia, jag kan skilja på rätt och fel, och jag har inte blivit lurad av vår regerings och massmedias propaganda. Du kan också hjälpa till!


Krönika : Nimo 2015-09-131

Leave a Reply

